Airco service en onderhoud: De werkwijze van een airco-installatie

De airconditioning van de auto is een samenspel tussen verwarming en een circulatie van koudemiddel. Dit maakt het mogelijk de gewenste temperaturen aan te houden, volledig onafhankelijk van de weersomstandigheden. Daardoor is een airconditioning een belangrijke factor voor de veiligheid en het rijcomfort.


De koudemiddelcirculatie in een airco systeem

Werking AircoDe onderlinge componenten van de koudemiddelcirculatie zijn door slangen met elkaar verbonden en vormen een gesloten systeem. In het systeem circuleert, aangedreven door een compressor, het koudemiddel. De kringloop wordt in twee segmenten opgedeeld: het deel tussen de compressor en het expansieventiel wordt hogedrukzijde (geel/rood) genoemd. Tussen het expansieventiel en de compressor spreken we van een lagedrukzijde (blauw). In de compressor wordt het gasvormige koudemiddel samengeperst (hoge temperatuur). Het wordt onder hoge druk door de condensor geperst. Daarbij wordt aan het sterk verhitte koudemiddel warmte onttrokken waardoor het condenseert (van gasvormig naar vloeibaar). De droger, het volgende station, scheidt verontreinigingen en vocht van het nu vloeibare koudemiddel Hierdoor wordt de effectiviteit van het systeem gewaarborgd en verontreiniging en beschadiging van de componenten voorkomen.

 

Vanaf de droger gaat het verder naar het expansieventiel. Dit systeem is te vergelijken met verkeersdosering. Voor het ventiel wordt een gelijkmatige druk opgebouwd, waarna deze druk na het ventiel, door volumevergroting, kan ontspannen. Omdat het expansieventiel direct voor de verdamper is geplaatst, vindt de ontspanning van het koudemiddel in de verdamper plaats. Doordat het vloeibare koudemiddel de warmte in het interieur opneemt, wordt het gasvormig (wordt ervaren als koude lucht). De verdamper werkt tegenovergesteld aan een condensor. Met behulp van het ventilatiesysteem is de verdamper in staat het interieur van koude lucht te voorzien. Aan de lagedrukzijde gaat de reis van het nu weer gasvormige koudemiddel terug naar de compressor, waarbij de kringloop weer van voren af aan begint.


Hoe en wanneer de airco te gebruiken?

Een airconditioning kan in alle jaargetijden gebruikt worden. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is de installatie namelijk niet alleen bedoeld om de interieurtemperatuur te verlagen, maar vooral om de lucht te conditioneren. Hieronder wordt, naast temperatuurregeling, ook het regelen van de luchtvochtigheid verstaan. Een hoge luchtvochtigheid openbaart zich door een benauwd en onprettig gevoel. Bovendien kan dit beslagen ruiten tot gevolg hebben, hetgeen de veiligheid niet ten goede komt. Met ingeschakelde airconditioning heeft u hier geen last van. Deze is namelijk altijd te gebruiken in combinatie met de verwarming, zodat u zelf de gewenste temperatuur in kunt stellen. Hierdoor beschikt u over de mogelijkheid om in de zomer te kiezen voor koude, droge lucht, en in de winter voor verwarmde droge lucht.


Gebruik van airco in de zomer

Om een maximale koeling te verkrijgen, is het aan te bevelen om de recirculatie-stand te kiezen. Hierdoor wordt de aangezogen lucht steeds verder gekoeld, zodat in het gehele interieur een temperatuursverlaging bereikt wordt. De aanjagerschakelaar kan in het begin in de stand 'hoog' gezet worden. Na verloop van tijd kan een lagere stand gekozen worden als de grootste warmte verdwenen is. Laat de luchtuitstroom bij voorkeur uit de midden-roosters van het dashboard plaatsvinden, rechtstreeks op het bovenlichaam gericht. Dit wordt bij koelen meestal als het prettigste ervaren. Om snel de temperatuur in een opgewarmde auto te doen zakken is het aan te bevelen om de eerste kilometers met een (gedeeltelijk) open raam re rijden.

 

Gebruik van airco in de winter *

Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer, kan men beslagen ruiten voorkomen. Zet de airco-schakelaar in de stand 'aan' en stel de gewenste temperatuur in met behulp van de verwarmingsbediening. Richt de luchtuitstroom op de voorruit. De binnenkomende lucht zal nu door de airco verder gekoeld worden, waardoor droging plaatsvindt. Daarna wordt deze lucht door de kachel verwarmd, waardoor men droge, warme lucht krijgt. Dit heeft een snelle ontwaseming van de voorruit (en eventueel de zijruiten) tot gevolg.
* Veel airco's zullen in verband met constructieve eigenschappen niet meer inschakelen beneden de 3 a 4 graden celcius boven nul.


Airco Service en Onderhoud

Zolang de airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over aircocontrole. Een autoairco verliest per jaar gemiddeld zo'n 50 a 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet gebruikt wordt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel daalt onder een bepaald niveau dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het 'hart' van de airconditioning, de compressor, wordt onvoldoende gesmeerd. Deze loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: vijfhonderd Euro of meer. In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basiscontrole van de airco minimaal! Het ontbreken van voldoende koudemiddel is de meest voorkomende storing die in het voorjaar optreedt. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te gebruiken, minimaal een keer per week gedurende tien minuten.

 

Wij adviseren u om jaarlijks, meestal in het voorjaar, uw airconditioning te laten controleren op een goede werking.

 

Ja! Service mijn Airco!